NRD Начало
Четвъртък, 19 Септември 2024
Начало Калейдоскоп Примабалерината Марта Петкова : Балетът не е състезание, а изкуство, което свързва артиста с публиката
3303
Калейдоскоп

Примабалерината Марта Петкова : Балетът не е състезание, а изкуство, което свързва артиста с публиката

Балетът не е състезание, това е изкуство, което свързва артиста с публиката, каза в интервю примабалерината и художествен директор на балета на Националната опера и балет Марта Петкова. Тя е част от състава на журито в Международния балетен конкурс за професионалисти „Сара-Нора Прима“ в Бургас. Второто издание на форума се провежда от 1 до 6 юли в Държавната опера на крайморския град, която е партньор и домакин на проявата, а негов патрон е кметът на Община Бургас Димитър Николов. е медиен партньор на събитието

| 06 Юли 2024, 16:41 ч.
Примабалерината Марта Петкова : Балетът не е състезание, а изкуство, което свързва артиста с публиката
Примабалерината Марта Петкова : Балетът не е състезание, а изкуство, което свързва артиста с публиката
Снимка © Христо Стефанов

Балетът не е състезание, това е изкуство, което свързва артиста с публиката, каза в интервю примабалерината и художествен директор на балета на Националната опера и балет Марта Петкова. Тя е част от състава на журито в Международния балетен конкурс за професионалисти „Сара-Нора Прима“ в Бургас. Второто издание на форума се провежда от 1 до 6 юли в Държавната опера на крайморския град, която е партньор и домакин на проявата, а негов патрон е кметът на Община Бургас Димитър Николов. е медиен партньор на събитието.

Картина на Рембранд бе продадена на търг в щата Мейн, САЩ, за 1,4 милиона щатски долара, съобщи АП.

Творбата от XVII в., наречена „Портрет на момиче“, нарисувана от нидерландския художник Рембранд Харменсон ван Рейн, е открита от оценителя на произведения на изкуството и аукционер Каджа Вейльо на тавана в имение в щата Мейн в САЩ. На етикета на гърба на рамката било отбелязано, че картината е била предоставена на Музея на изкуствата във Филаделфия за изложба през 1970 г. 

„При домашни посещения често влизаме на сляпо, без да знаем какво ще намерим“, казва той в изявление. „Домът беше пълен с прекрасни предмети, но именно на тавана, сред купища произведения на изкуството, открихме този забележителен портрет“. 

Роденият през 1606 г. Рембранд е плодовит художник, който се занимава с разнообразни теми - от портрети и пе

Общо 37 български и 19 чуждестранни филми са включени в конкурсната програма на Международния фестивал на любителските исторически филми, който ще се състои от 28 до 30 юни в Шумен, съобщиха от Народно читалище „Добри Войников - 1856“, където ще бъдат представени кинолентите. 

Филмите от чужбина, включени в конкурсната програма, са от Черна гора, Великобритания, Нидерландия, Република Северна Македония, Молдова, Словения, Украйна и Русия. „Богатото тематично разнообразие представя сюжети и истории, свързани с национално-освободителното движение, с войните за независимост, места на паметта, фолклорни традиции, имена в българското и световното изкуство и др. Близо 70 са творците на различни възрасти, които ще се съревновават в конкурсната програма. Петима от тях ще спорят за приза най-добър филм на млад автор (до 30 години). Популяризирането на фестивала в училищата провоки

Американската версия на френския сериал "ВИП: Висок интелектуален потенциал" ще дебютира по телевизионните екрани следващата седмица, съобщи АФП. 

Действието на римейка ще се развива в Лос Анджелис, а вместо Морган Алваро, екстравагантна чистачка с коефициент на интелигентност над 160, главната героиня ще бъде Морган Гилрой - отново самотна майка, изиграна от Кейтлин Олсън.

Сериалът ще се излъчва по телевизия Ей Би Си. 

Никога не съм виждал подобен герой в криминални сериали, напомня на доктор Хаус, сподели главният сценарист на американската версия Тод Хартан. Сериалът има потенциал да достигне до огромна аудитория, каза той пред АФП. 

Във Франция "ВИП: Висок интелектиален потенциал" се превръща във феномен още след дебюта си през 2021 г. Някои от епизодите са събирали над 10 млн. зрители - нечувано постижение от 2005 досега, когато теле

Семейни музикални групи ще са основен акцент на тазгодишния „Грийн рок фест“ в Русе. Това съобщи Мария Атанасова, управител на едноименното сдружение, което организира традиционния фестивал в крайдунавския град. Тя уточни, че 16-ото издание на форума ще бъде на 7 и 8 септември.

„Семейството играе важна роля във възпитаването на музикалния вкус у младите хора. За да подкрепим фамилиите, които поддържат огъня на рока жив, искаме да дадем шанс на групи, чиито членове са част от едно семейство“, каза още Атанасова.

Тя добави, че групите, които имат поне двама членове от семейство, могат да изпратят свой демо видео запис до 30 юни. Вече има заявки за участие от София, Пловдив, Бургас, Русе и Велико Търново. Сред тях са състави, включващи мъж, жена и кум, други са с баща и син, с братовчеди и с братя.

Мария Атанасова съобщи, че вече са приключили преговорите с основ

Петдневна музикална програма предвижда деветото издание на Бирфест в Стара Загора. Традиционната проява ще се състои от 4 до 8 септември в парк "Загорка" в Града на липите, съобщиха от пресцентъра на общината. Фестивалът ще е със свободен вход.

В първия ден на сцената ще се качат Дара Екимова, Криско, Дара и К.lina.

На следващия ден посетителите ще могат да чуят рокаджиите от I.R.B. 69, група Сигнал и Ronnie Romero & Eridan.

В програмата за петък са предвидени Явката ДЛГ и Madmatik, Спенс и Атанас Колев, а съботата ще е посветена на ритъма на хип-хопа с Bisollini & 2OFUS, FYRE & THEO и C-BLOCK.

В последния ден фестът ще бъде закрит с вечни български хитове в изпълнение на Dia, Николина Чакърдъкова и Неврокопския танцов ансамбъл и Deep Zone Project.

По време на събитието организаторите - община Стара Загора и пивоварна "Заго

В конкурса се включиха над 120 балетисти от седем държави, разделени в три възрастови групи. До втори тур бяха допуснати общо 45 финалисти. На галаконцерт, който ще се проведе днес от 18:00 ч. в Държавна опера – Бургас, ще бъдат наградени лауреатите в балетната надпревара. В журито, което оценява тяхното представяне, са Сара-Нора Кръстева, примабалерината, дългогодишен художествен ръководител на балетната трупа на Софийска опера и балет и основател на конкурса, примабалерината проф. д-р Маша Илиева, Никола Хаджитанев от националния балет и доц. д-р Анна Пампулова. Чуждестранните представители в журито са примабалерината Ана Павлович, художествен директор на балета на Народния театър в Белград, Айшем Сюнал Савашкърт, административен и артистичен директор на Държавна опера Истанбул и директор на балета, д-р Сон-Хи Джанг, член на борда на Корейския национален балет от 10 години, Леонард Яковина, доскоро директор на балета в Хърватския национален театър в Загреб и настоящ съветник на министъра на културата и медиите в Хърватия, и Огулджан Борова, ръководител в Танцовата академия "Джофри", официално училище към Joffrey Ballet в Чикаго.

Наградният фонд на второто издание на конкурса ще бъде в размер от 40 000 лева. Сред отличията са множество гастроли, едногодишни договори в театри у нас и в чужбина, много участия на различни форуми, обучения. 

Междувременно в залите на Държавна опера - Бургас се провежда и балетна академия „Сара-Нора Мастър“, която продължава от 1 до 9 юли. В рамките на 10 дни участниците ще се срещат с различни педагози, които наблягат на определени техники като екзерсис, класически репертоар и характерни танци. Марта Петкова е сред преподавателите в академията.

Следва пълният текст на интервюто с примабалерината Марта Петкова:

Как получихте покана за участие в състава на журито за Международния балетен конкурс „Сара-Нора Прима“ и кое Ви мотивира да я приемете?

Драматично-кукленият театър в Силистра ще подари на публиката две безплатни представления този месец. Това съобщиха от културната институция.

На 15 септември най-малките зрители ще могат да гледат куклената пиеса „Работна Мецана“ по едноименната приказка на Леда Милева. Драматизацията и постановката са на Теодора Попова-Лазарова, сценографията – на Диана Тодорова-Узунова, музиката- на Гергана Василева. Участват актьорите Елена Кешишева, Мима Дапкова и Недялко Неделчев.

Представлението е по повод празника на Силистра – Кръстовден.

На 22 септември - Ден на независимостта на България, по инициатива на кмета Александър Сабанов силистренските театрали ще изиграят комедията "Криворазбраната цивилизация" по Добри Войников. 

Сценичната адаптация и постановката са дело пловдивския режисьор Ивомир Игнатов – Кени. По думите му до

Стрийминг платформата Нетфликс обяви премиерната дата на втория сезон на хитовия сериал "Игра на калмари", съобщи ЮПИ.

Премиерата му ще бъде на 26 декември. 

От Нетфликс съобщиха още, че "Игра на калмари" ще има трети и последен сезон през 2025 г.

Създателят, режисьор и изпълнителен продуцент Хуанг Донг-хьок е написал писмо, с което съобщава новината. Нетфликс поднови сериала през юни 2022 г. и предложи тийзър през февруари тази година, но това е първата новина за трети и последен сезон. 

В писмото си създателят на поредицата споделя и някои подробности за сюжета. Става ясно, че победителят в смъртоносното съревнование за голямата награда от 45,6 милиарда вона отново се завръща в играта. 

"Сон Ги-хун, който се закле да отмъсти в края на първия сезон, се завръща и отново се включва в играта", пише Хуанг Донг-хьок.

Мъжът зад

Тези, които ще видят изложбата „Пътувания: острови, морета", ще усетят мириса на смокинов лист, омаята от малките улички на Аполония, всичко това, с което Аполония по някакъв начин винаги ни по някакъв начин ни приласкава.

Надявам се зрителите да участват в този вятър на усещания и на вълнения.„

Това каза Греди Асса, който тази вечер представи в Созопол платна, специално създадени за Празниците на изкуството „Аполония“. 

„Зад тези острови стои един труд на фондация „Аполония“, в който аз се чувствам толкова благодарен, че съм имал възможност да участвам“, каза художникът.

Той отбелязва, че е участвал в поне пет издания на форума.

„Сега правя вече една огромна изложба, която е посветена на морето, на островите, на копнежите на хората, на утопията, която винаги съществува в нашето под

Двудневна музикална работилница по проект Music connects организира на 22 и 23 юни в Шумен артшкола „От нота до цвят“. 

Водещи ще бъдат китаристът Данаил Петков и преподавателката по пиано и солфеж Теодора Георгиева. 

В първия ден на музикалното събитие се планира да се свири и обсъжда рок музика, а във втория акцентът е върху музикалната теория и класическата музика, каза Мария Жекова от школа „От нота до цвят“.

Инициативата е част от по-голям международен проект „Collab 4 HySust CCI“, който цели да обедини културни организации и да ги насърчи към устойчиво развитие. 

Целта на музикалните работилници в Шумен е да се подкрепят различни младежи да развият своите креативни и социални умения, като допринесат положително към общността си. 

Проектът Music connects насърчава младежи да свирят заедно, както и да направят своите първи стъпк

Италианската рок група Dobermann ще свири за първи път в България с ексклузивен концерт в Русе. Това съобщиха от Big Bang – Music Booking & Management Agency, които осигуряват участието на триото в 16-ото издание на "Грийн рок фест".

„Тази агенция ни съдейства през миналия септември да включим в програмата си френската група Reaven. Затова й се доверихме, когато ни препоръчаха Dobermann”, коментира Мария Атанасова, управител на асоциация "Грийн рок фест", която организира едноименната традиционна музикална проява в крайдунавския град. 

Тя уточни, че италианската група ще е част от програмата на първия ден от фестивала, който през тази година ще бъде на 7 и 8 септември. Припомняме, че основен акцент на музикалното събитие ще бъде семейството. Вече са избрани и първите участници, които ще се включат в него.

Организаторите разясниха, че гр

-  Поканата беше отправена от Сара-Нора Кръстева. Работила съм дълги години с нея, още когато беше художествен директор на балетния състав на Софийската опера и балет. Заедно изградихме една много добра връзка, която започна чисто колегиално и прерасна в приятелство. Смятам и смея да кажа, че винаги съм можела да разчитам на нея. Имаме много честни отношения и сме много отговорни една към друга. Оттам се породи нейната покана към мен да взема участие не само като жури, но и като преподавател в балетната академия „Сара-Нора Мастър“.

Споменахте, че сте сред преподавателите в балетната академия „Сара-Нора Мастър“. Разкажете ни как протича един ден като балетен преподавател и член на оценителното жури.

- Сара-Нора ми повери да преподавам на балетистите от всички възрастови групи, от най-малките до най-големите. За мен това е нещо ново, защото все още много активно танцувам и пътувам често. Работата с деца тепърва влиза в моя живот и смея да кажа, че е ново предизвикателство, защото това са много деца с различни характер, психика и физика.

За да се докоснеш до едно дете и да успееш да го мотивираш, трябва да имаш правилен подход. Тъй като всяко дете е различно, и подходът е различен. Най-често изхождам от себе си и от начина, по който са работили моите преподаватели. Въпреки трудностите, часовете са много приятни. Децата са много мотивирани, работливи, умни и изключително отдадени. Работата с такива хора е истинско удоволствие. Умеем да говорим на един език и се забавляваме. Те научават нови неща от професионалистите и това е полезно за тях. Когато бях по-малка, нямах особен допир с тогавашните звезди на балет и ми е липсвало точно това – да се докосна до тях, да видя как работят извън и на сцената.

Балетният семинар продължава девет дни. Сара-Нора е направила така, че всеки преподавател да може да работи с всички групи и да се докосне до децата. В момента работя с Група Б, която е най-многобройната група. Давам класове и правим заедно репертоар – подготвяме различни вариации, изработваме ги. Също така им давам съвети и си разказваме за спектаклите. Следващата седмица ще бъда с най-малките от Група А и с най-големите от Група С.

Балетните класове започват всеки ден от 9:00 ч. Задължително правим загрявка, която е преди началото на урока. Тя е абсолютно задължителна и ежедневна част от деня на балерината. След това преминаваме към репертоара. В залата прекарваме няколко часа до обяд, след което правим почивка и започваме подготовка за конкурса. Всеки колега има различна програма преди началото на конкурсната вечер, която започва в 18:00 ч. След представленията, журито се събира и обсъждаме резултатите.

Младите балетисти са научили много от Вас по време на майсторските класове. А те на какво Ви научиха?

- Когато започнах работата с децата, си дадох сметка колко дълъг път съм извървяла и колко дълъг път им предстои на тези деца. Той минава изключително неусетно. Тежката ежедневна дисциплина, която всъщност е ключът към успеха.

Блясъкът в детските очи и тази първичност на сцената, която имат те, ми направи най-силно впечатление. Това, което зрелите балерини в един момент започват да губят от дългогодишния си опит на сцената. Понякога се изгубва точно тази първичност и естественост, но си дадох сметка, че колкото и дълго време да си играл и каквито и роли да си имал, когато излезеш на сцената, всичко е все едно е за пръв път. Трябва да скриеш опита си, да излезеш по най-чистия и първичен начин. Напрежението също оказва влияние на изпълнението, но това е неизбежно. Самата аз също изпитвам напрежение, преди да се кача на сцената. Но ако балерината изгуби това вътрешно вълнение, преди да стъпи на сцената, то тогава тя е изгубила всичко.

Нормално е децата да се вълнуват и да се притесняват. Но мога да кажа, че средата тук е позитивна. Те се надиграват, надскачат се, без да се състезават. Кой ще се завърти повече, кой ще скочи по-нависоко – и то по най-градивния и позитивен начин. Взаимно си помагат и надграждат своите умения. Удоволствие е да виждам тази мотивация и желание при тях.

Според твърдение на примабалерината Сара-Нора Кръстева младите балетисти все по-трудно приемат критика и често нямат реална преценка за способностите си. Подкрепяте ли тези думи?

- Наблюдавам, че младите носят в себе си една увереност и самочувствие. Искам да им покажа как ние сме научени – никога да не сме доволни от себе си, винаги да се съмняваме, винаги да искаме повече. Това е от една страна. От друга, смея да твърдя, че в нашето изкуство трябва да се запази тази дисциплина. Винаги да не сме доволни и винаги да искаме по-добро представяне – това е ключът. Така ни учиха нашите преподаватели и така желаем ние да научиш младите балетисти. Според мен трябва да всеки танцьор да разсъждава така. Това е и идеята на балетния конкурс – младите да се представят по най-добрия начин, да видят резултатите от своя труд и как могат да се подобрят. За мен най-важното тук е да видя подобрението в изпълненията им и работния процес.

Конкурсът дава възможност на участниците да се срещнат с връстници от други държави и да видят как протича тяхната тренировка. По този начин могат да сравнят работата, да се посъветват с тях, да обменят опит. Това е верният път.

Как протича обсъждането с останалите членове на международното жури на оценките от изпълненията на участниците след конкурсната вечер? 

- След края на всяка конкурсна вечер, се провежда заседание на журито, в което обсъждаме изпълненията и всеки представя своите индивидуални оценки. След това поставяме обща средноаритметична оценка. Обсъждането протича лесно, не се налага дълга дискусия. Абсолютно обективно е и когато излязат оценките, всеки казва, че това е правилният резултат. Въпреки че съставът на журито е голям, гласуването винаги протича обективно и лесно.

Имате ли критерии, към които се придържате когато поставяте оценка на участниците?

- Да, разбира се. При по-малките определено търся чистота на изпълнение и дисциплина в ръцете и крачетата. Важно е да видя, че детето знае какво прави и че е научено правилно. Да ни покаже на сцената това, което се изисква от него. Същото търся и при по-големите участници. Всички се стремим към идеала. От значение за мен е както балетната линия, така и позициите на краката и ръцете. Мога да направя компромис с някой технически елемент, но не бих направила, ако забележа, че балетистът няма сценично присъствие, не умее да ни разкаже танца. Една балерина не е само техника и красива линия. Тя трябва да може да вълнува публиката. В па-дьо-дьо (от фр. pas-de-deux – танц по двойки) партньорите трябва да общуват не само с техника, но и с излъчване – диалогът трябва да го предадат на публиката и тя да успее да го разбере. Това е нашето изкуство – сценично присъствие, душевност и емоционалност. Дълбочината не е само в техниката на изпълнението.

Конкурсът има паричен награден фонд, който е два пъти по-голям в сравнение с миналогодишния. Имате и множество допълнителни отличия като гастроли, договори, обучения и участия в конкурси. Според Вас кои от тях бихте определили като по-ценни?

- Според мен всяка награда е важна. Имам удоволствие на галаконцерта да връча два награди. Първата е гастрол в Софийската опера и балет. Това е страхотен шанс за някои от участниците да имат възможността да изиграят цял спектакъл на голямата сцена. Втората награда на Софийската опера и балет е едногодишен договор, което също е страхотна възможност, тъй като има глад за работа с артисти и се търсят добри места за реализация. Имам трудна задача, защото искам да направя най-добрият избор. Смея да твърдя, че балетът не е състезание, а изкуство. Работата е важна в този конкурс. За мен наградите не са толкова ценно, колкото натрупаните знания и опит. Особено важно е за децата, защото калява техния състезателен дух и психика. Те са много различни – някои със страхотна техника, други с отлична линия. Трудно е да се пишат оценки на балет, но се забелязват качествените деца и тези, които имат перспектива за развитие.

Не пропускайте важните новини от деня. Последвайте ни в Google News Showcase
Бъдете информани с нашите тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6: Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч.
От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Теодора Сърбинска показа свои акварели, скулптури и фотографии в изложбата „Писма до себе си“
Кюстендилската художничка Теодора Сърбинска показа свои акварели, скулптури и фотографии в изложбата „Писма до себе си“, подредена в Пирговата кула. Показаните снимки ...
Изложбата „Съхранение“ на Надежда Олег Ляхова се удължава
Изложбата „Съхранение“ на Надежда Олег Ляхова се удължава и може да бъде посетена в къща музей „Вера Недкова“ до 15 ноември, обявиха от Националната галерия ...
Арнолд Шварценегер стана доктор хонорис кауза в Берлин
Австрийският културист, актьор и политик Арнолд Шварценегер беше удостоен с почетна докторска титла от частното берлинско училище „Херти“ (Hertie School), предаде ДПА.& ...
Скъпоценни камъни, минерали и фосили
Националният музей „Земята и хората“ ще бъде домакин на XXXII Софийско изложение „Скъпоценни камъни, минерали и фосили“. Събитието ще се проведе от 11 до 13 ...
Цветана Манева е носителят на специалната награда на София за изключителни постижения в областта на културата
Наградите на Столична община за ярки постижения в областта на културата бяха връчени тази вечер в Софийската градска художествена галерия. Наградата за цялостно творчество бе връч ...
ОЩЕ ОТ ДНЕС
130 музиканти представят Голямата меса на Брукнер
Сто и тридесет музиканти ще представят Голямата меса на Антон Брукнер в зала „България" по повод двеста години от рождението на композитора. Събитието е на 20 септември, съоб ...
Теодора Сърбинска показа свои акварели, скулптури и фотографии в изложбата „Писма до себе си“
Кюстендилската художничка Теодора Сърбинска показа свои акварели, скулптури и фотографии в изложбата „Писма до себе си“, подредена в Пирговата кула. Показаните снимки ...
В „Медея“ зрителите ще бъдат на сцената, докато актьорите играят сред тях
В „Медея“ зрителите ще бъдат на самата сцена, докато актьорите играят сред тях. Това информират от Народния театър по повод предстоящите премиерни представления &ndash ...
Фотографии на известни личности, творци и духовници са представени в изложба на Сашо Сарандалиев
Фотографии на японския принц Акишино и принцеса Кико, патриарх Неофит, Милчо Левиев, Антон Дончев и др., са показани в изложбата на Сашо Сарандалиев в Смолян. Експозицията е подре ...
D2, Михаела Филева и Владо Михайлов изпращат лятото с „Парк фест“
От 26 до 29 септември в столичния парк „Студентски“ ще продължи осмото издание на „Парк фест”, съобщават организаторите. Сред хедлайнерите на фестивала са ...
Тикер в 06:00 ч.
Сто и тридесет музиканти ще представят Голямата меса на Антон Брукнер в зала &bd ...
Начало Калейдоскоп
3303
Калейдоскоп

Примабалерината Марта Петкова : Балетът не е състезание, а изкуство, което свързва артиста с публиката

Балетът не е състезание, това е изкуство, което свързва артиста с публиката, каза в интервю примабалерината и художествен директор на балета на Националната опера и балет Марта Петкова.Тя е част от състава на журито в Международния балетен конкурс за професионалисти „Сара-Нора Прима“ в Бургас.

| 06 Юли 2024, 16:41 ч.
СЛУШАЙТЕ НОВИНАТА
Примабалерината Марта Петкова : Балетът не е състезание, а изкуство, което свързва артиста с публиката
Примабалерината Марта Петкова : Балетът не е състезание, а изкуство, което свързва артиста с публиката
Снимка © Христо Стефанов

Балетът не е състезание, това е изкуство, което свързва артиста с публиката, каза в интервю примабалерината и художествен директор на балета на Националната опера и балет Марта Петкова. Тя е част от състава на журито в Международния балетен конкурс за професионалисти „Сара-Нора Прима“ в Бургас. Второто издание на форума се провежда от 1 до 6 юли в Държавната опера на крайморския град, която е партньор и домакин на проявата, а негов патрон е кметът на Община Бургас Димитър Николов. е медиен партньор на събитието.

В конкурса се включиха над 120 балетисти от седем държави, разделени в три възрастови групи. До втори тур бяха допуснати общо 45 финалисти. На галаконцерт, който ще се проведе днес от 18:00 ч. в Държавна опера – Бургас, ще бъдат наградени лауреатите в балетната надпревара. В журито, което оценява тяхното представяне, са Сара-Нора Кръстева, примабалерината, дългогодишен художествен ръководител на балетната трупа на Софийска опера и балет и основател на конкурса, примабалерината проф. д-р Маша Илиева, Никола Хаджитанев от националния балет и доц. д-р Анна Пампулова. Чуждестранните представители в журито са примабалерината Ана Павлович, художествен директор на балета на Народния театър в Белград, Айшем Сюнал Савашкърт, административен и артистичен директор на Държавна опера Истанбул и директор на балета, д-р Сон-Хи Джанг, член на борда на Корейския национален балет от 10 години, Леонард Яковина, доскоро директор на балета в Хърватския национален театър в Загреб и настоящ съветник на министъра на културата и медиите в Хърватия, и Огулджан Борова, ръководител в Танцовата академия "Джофри", официално училище към Joffrey Ballet в Чикаго.

Картина на Рембранд бе продадена на търг в щата Мейн, САЩ, за 1,4 милиона щатски долара, съобщи АП.

Творбата от XVII в., наречена „Портрет на момиче“, нарисувана от нидерландския художник Рембранд Харменсон ван Рейн, е открита от оценителя на произведения на изкуството и аукционер Каджа Вейльо на тавана в имение в щата Мейн в САЩ. На етикета на гърба на рамката било отбелязано, че картината е била предоставена на Музея на изкуствата във Филаделфия за изложба през 1970 г. 

„При домашни посещения често влизаме на сляпо, без да знаем какво ще намерим“, казва той в изявление. „Домът беше пълен с прекрасни предмети, но именно на тавана, сред купища произведения на изкуството, открихме този забележителен портрет“. 

Роденият през 1606 г. Рембранд е плодовит художник, който се занимава с разнообразни теми - от портрети и пе

Общо 37 български и 19 чуждестранни филми са включени в конкурсната програма на Международния фестивал на любителските исторически филми, който ще се състои от 28 до 30 юни в Шумен, съобщиха от Народно читалище „Добри Войников - 1856“, където ще бъдат представени кинолентите. 

Филмите от чужбина, включени в конкурсната програма, са от Черна гора, Великобритания, Нидерландия, Република Северна Македония, Молдова, Словения, Украйна и Русия. „Богатото тематично разнообразие представя сюжети и истории, свързани с национално-освободителното движение, с войните за независимост, места на паметта, фолклорни традиции, имена в българското и световното изкуство и др. Близо 70 са творците на различни възрасти, които ще се съревновават в конкурсната програма. Петима от тях ще спорят за приза най-добър филм на млад автор (до 30 години). Популяризирането на фестивала в училищата провоки

Американската версия на френския сериал "ВИП: Висок интелектуален потенциал" ще дебютира по телевизионните екрани следващата седмица, съобщи АФП. 

Действието на римейка ще се развива в Лос Анджелис, а вместо Морган Алваро, екстравагантна чистачка с коефициент на интелигентност над 160, главната героиня ще бъде Морган Гилрой - отново самотна майка, изиграна от Кейтлин Олсън.

Сериалът ще се излъчва по телевизия Ей Би Си. 

Никога не съм виждал подобен герой в криминални сериали, напомня на доктор Хаус, сподели главният сценарист на американската версия Тод Хартан. Сериалът има потенциал да достигне до огромна аудитория, каза той пред АФП. 

Във Франция "ВИП: Висок интелектиален потенциал" се превръща във феномен още след дебюта си през 2021 г. Някои от епизодите са събирали над 10 млн. зрители - нечувано постижение от 2005 досега, когато теле

Семейни музикални групи ще са основен акцент на тазгодишния „Грийн рок фест“ в Русе. Това съобщи Мария Атанасова, управител на едноименното сдружение, което организира традиционния фестивал в крайдунавския град. Тя уточни, че 16-ото издание на форума ще бъде на 7 и 8 септември.

„Семейството играе важна роля във възпитаването на музикалния вкус у младите хора. За да подкрепим фамилиите, които поддържат огъня на рока жив, искаме да дадем шанс на групи, чиито членове са част от едно семейство“, каза още Атанасова.

Тя добави, че групите, които имат поне двама членове от семейство, могат да изпратят свой демо видео запис до 30 юни. Вече има заявки за участие от София, Пловдив, Бургас, Русе и Велико Търново. Сред тях са състави, включващи мъж, жена и кум, други са с баща и син, с братовчеди и с братя.

Мария Атанасова съобщи, че вече са приключили преговорите с основ

Петдневна музикална програма предвижда деветото издание на Бирфест в Стара Загора. Традиционната проява ще се състои от 4 до 8 септември в парк "Загорка" в Града на липите, съобщиха от пресцентъра на общината. Фестивалът ще е със свободен вход.

В първия ден на сцената ще се качат Дара Екимова, Криско, Дара и К.lina.

На следващия ден посетителите ще могат да чуят рокаджиите от I.R.B. 69, група Сигнал и Ronnie Romero & Eridan.

В програмата за петък са предвидени Явката ДЛГ и Madmatik, Спенс и Атанас Колев, а съботата ще е посветена на ритъма на хип-хопа с Bisollini & 2OFUS, FYRE & THEO и C-BLOCK.

В последния ден фестът ще бъде закрит с вечни български хитове в изпълнение на Dia, Николина Чакърдъкова и Неврокопския танцов ансамбъл и Deep Zone Project.

По време на събитието организаторите - община Стара Загора и пивоварна "Заго

Наградният фонд на второто издание на конкурса ще бъде в размер от 40 000 лева. Сред отличията са множество гастроли, едногодишни договори в театри у нас и в чужбина, много участия на различни форуми, обучения. 

Междувременно в залите на Държавна опера - Бургас се провежда и балетна академия „Сара-Нора Мастър“, която продължава от 1 до 9 юли. В рамките на 10 дни участниците ще се срещат с различни педагози, които наблягат на определени техники като екзерсис, класически репертоар и характерни танци. Марта Петкова е сред преподавателите в академията.

Драматично-кукленият театър в Силистра ще подари на публиката две безплатни представления този месец. Това съобщиха от културната институция.

На 15 септември най-малките зрители ще могат да гледат куклената пиеса „Работна Мецана“ по едноименната приказка на Леда Милева. Драматизацията и постановката са на Теодора Попова-Лазарова, сценографията – на Диана Тодорова-Узунова, музиката- на Гергана Василева. Участват актьорите Елена Кешишева, Мима Дапкова и Недялко Неделчев.

Представлението е по повод празника на Силистра – Кръстовден.

На 22 септември - Ден на независимостта на България, по инициатива на кмета Александър Сабанов силистренските театрали ще изиграят комедията "Криворазбраната цивилизация" по Добри Войников. 

Сценичната адаптация и постановката са дело пловдивския режисьор Ивомир Игнатов – Кени. По думите му до

Стрийминг платформата Нетфликс обяви премиерната дата на втория сезон на хитовия сериал "Игра на калмари", съобщи ЮПИ.

Премиерата му ще бъде на 26 декември. 

От Нетфликс съобщиха още, че "Игра на калмари" ще има трети и последен сезон през 2025 г.

Създателят, режисьор и изпълнителен продуцент Хуанг Донг-хьок е написал писмо, с което съобщава новината. Нетфликс поднови сериала през юни 2022 г. и предложи тийзър през февруари тази година, но това е първата новина за трети и последен сезон. 

В писмото си създателят на поредицата споделя и някои подробности за сюжета. Става ясно, че победителят в смъртоносното съревнование за голямата награда от 45,6 милиарда вона отново се завръща в играта. 

"Сон Ги-хун, който се закле да отмъсти в края на първия сезон, се завръща и отново се включва в играта", пише Хуанг Донг-хьок.

Мъжът зад

Тези, които ще видят изложбата „Пътувания: острови, морета", ще усетят мириса на смокинов лист, омаята от малките улички на Аполония, всичко това, с което Аполония по някакъв начин винаги ни по някакъв начин ни приласкава.

Надявам се зрителите да участват в този вятър на усещания и на вълнения.„

Това каза Греди Асса, който тази вечер представи в Созопол платна, специално създадени за Празниците на изкуството „Аполония“. 

„Зад тези острови стои един труд на фондация „Аполония“, в който аз се чувствам толкова благодарен, че съм имал възможност да участвам“, каза художникът.

Той отбелязва, че е участвал в поне пет издания на форума.

„Сега правя вече една огромна изложба, която е посветена на морето, на островите, на копнежите на хората, на утопията, която винаги съществува в нашето под

Двудневна музикална работилница по проект Music connects организира на 22 и 23 юни в Шумен артшкола „От нота до цвят“. 

Водещи ще бъдат китаристът Данаил Петков и преподавателката по пиано и солфеж Теодора Георгиева. 

В първия ден на музикалното събитие се планира да се свири и обсъжда рок музика, а във втория акцентът е върху музикалната теория и класическата музика, каза Мария Жекова от школа „От нота до цвят“.

Инициативата е част от по-голям международен проект „Collab 4 HySust CCI“, който цели да обедини културни организации и да ги насърчи към устойчиво развитие. 

Целта на музикалните работилници в Шумен е да се подкрепят различни младежи да развият своите креативни и социални умения, като допринесат положително към общността си. 

Проектът Music connects насърчава младежи да свирят заедно, както и да направят своите първи стъпк

Италианската рок група Dobermann ще свири за първи път в България с ексклузивен концерт в Русе. Това съобщиха от Big Bang – Music Booking & Management Agency, които осигуряват участието на триото в 16-ото издание на "Грийн рок фест".

„Тази агенция ни съдейства през миналия септември да включим в програмата си френската група Reaven. Затова й се доверихме, когато ни препоръчаха Dobermann”, коментира Мария Атанасова, управител на асоциация "Грийн рок фест", която организира едноименната традиционна музикална проява в крайдунавския град. 

Тя уточни, че италианската група ще е част от програмата на първия ден от фестивала, който през тази година ще бъде на 7 и 8 септември. Припомняме, че основен акцент на музикалното събитие ще бъде семейството. Вече са избрани и първите участници, които ще се включат в него.

Организаторите разясниха, че гр

Следва пълният текст на интервюто с примабалерината Марта Петкова:

Как получихте покана за участие в състава на журито за Международния балетен конкурс „Сара-Нора Прима“ и кое Ви мотивира да я приемете?

-  Поканата беше отправена от Сара-Нора Кръстева. Работила съм дълги години с нея, още когато беше художествен директор на балетния състав на Софийската опера и балет. Заедно изградихме една много добра връзка, която започна чисто колегиално и прерасна в приятелство. Смятам и смея да кажа, че винаги съм можела да разчитам на нея. Имаме много честни отношения и сме много отговорни една към друга. Оттам се породи нейната покана към мен да взема участие не само като жури, но и като преподавател в балетната академия „Сара-Нора Мастър“.

Споменахте, че сте сред преподавателите в балетната академия „Сара-Нора Мастър“. Разкажете ни как протича един ден като балетен преподавател и член на оценителното жури.

- Сара-Нора ми повери да преподавам на балетистите от всички възрастови групи, от най-малките до най-големите. За мен това е нещо ново, защото все още много активно танцувам и пътувам често. Работата с деца тепърва влиза в моя живот и смея да кажа, че е ново предизвикателство, защото това са много деца с различни характер, психика и физика.

За да се докоснеш до едно дете и да успееш да го мотивираш, трябва да имаш правилен подход. Тъй като всяко дете е различно, и подходът е различен. Най-често изхождам от себе си и от начина, по който са работили моите преподаватели. Въпреки трудностите, часовете са много приятни. Децата са много мотивирани, работливи, умни и изключително отдадени. Работата с такива хора е истинско удоволствие. Умеем да говорим на един език и се забавляваме. Те научават нови неща от професионалистите и това е полезно за тях. Когато бях по-малка, нямах особен допир с тогавашните звезди на балет и ми е липсвало точно това – да се докосна до тях, да видя как работят извън и на сцената.

Балетният семинар продължава девет дни. Сара-Нора е направила така, че всеки преподавател да може да работи с всички групи и да се докосне до децата. В момента работя с Група Б, която е най-многобройната група. Давам класове и правим заедно репертоар – подготвяме различни вариации, изработваме ги. Също така им давам съвети и си разказваме за спектаклите. Следващата седмица ще бъда с най-малките от Група А и с най-големите от Група С.

Балетните класове започват всеки ден от 9:00 ч. Задължително правим загрявка, която е преди началото на урока. Тя е абсолютно задължителна и ежедневна част от деня на балерината. След това преминаваме към репертоара. В залата прекарваме няколко часа до обяд, след което правим почивка и започваме подготовка за конкурса. Всеки колега има различна програма преди началото на конкурсната вечер, която започва в 18:00 ч. След представленията, журито се събира и обсъждаме резултатите.

Младите балетисти са научили много от Вас по време на майсторските класове. А те на какво Ви научиха?

- Когато започнах работата с децата, си дадох сметка колко дълъг път съм извървяла и колко дълъг път им предстои на тези деца. Той минава изключително неусетно. Тежката ежедневна дисциплина, която всъщност е ключът към успеха.

Блясъкът в детските очи и тази първичност на сцената, която имат те, ми направи най-силно впечатление. Това, което зрелите балерини в един момент започват да губят от дългогодишния си опит на сцената. Понякога се изгубва точно тази първичност и естественост, но си дадох сметка, че колкото и дълго време да си играл и каквито и роли да си имал, когато излезеш на сцената, всичко е все едно е за пръв път. Трябва да скриеш опита си, да излезеш по най-чистия и първичен начин. Напрежението също оказва влияние на изпълнението, но това е неизбежно. Самата аз също изпитвам напрежение, преди да се кача на сцената. Но ако балерината изгуби това вътрешно вълнение, преди да стъпи на сцената, то тогава тя е изгубила всичко.

Нормално е децата да се вълнуват и да се притесняват. Но мога да кажа, че средата тук е позитивна. Те се надиграват, надскачат се, без да се състезават. Кой ще се завърти повече, кой ще скочи по-нависоко – и то по най-градивния и позитивен начин. Взаимно си помагат и надграждат своите умения. Удоволствие е да виждам тази мотивация и желание при тях.

Според твърдение на примабалерината Сара-Нора Кръстева младите балетисти все по-трудно приемат критика и често нямат реална преценка за способностите си. Подкрепяте ли тези думи?

- Наблюдавам, че младите носят в себе си една увереност и самочувствие. Искам да им покажа как ние сме научени – никога да не сме доволни от себе си, винаги да се съмняваме, винаги да искаме повече. Това е от една страна. От друга, смея да твърдя, че в нашето изкуство трябва да се запази тази дисциплина. Винаги да не сме доволни и винаги да искаме по-добро представяне – това е ключът. Така ни учиха нашите преподаватели и така желаем ние да научиш младите балетисти. Според мен трябва да всеки танцьор да разсъждава така. Това е и идеята на балетния конкурс – младите да се представят по най-добрия начин, да видят резултатите от своя труд и как могат да се подобрят. За мен най-важното тук е да видя подобрението в изпълненията им и работния процес.

Конкурсът дава възможност на участниците да се срещнат с връстници от други държави и да видят как протича тяхната тренировка. По този начин могат да сравнят работата, да се посъветват с тях, да обменят опит. Това е верният път.

Как протича обсъждането с останалите членове на международното жури на оценките от изпълненията на участниците след конкурсната вечер? 

- След края на всяка конкурсна вечер, се провежда заседание на журито, в което обсъждаме изпълненията и всеки представя своите индивидуални оценки. След това поставяме обща средноаритметична оценка. Обсъждането протича лесно, не се налага дълга дискусия. Абсолютно обективно е и когато излязат оценките, всеки казва, че това е правилният резултат. Въпреки че съставът на журито е голям, гласуването винаги протича обективно и лесно.

Имате ли критерии, към които се придържате когато поставяте оценка на участниците?

- Да, разбира се. При по-малките определено търся чистота на изпълнение и дисциплина в ръцете и крачетата. Важно е да видя, че детето знае какво прави и че е научено правилно. Да ни покаже на сцената това, което се изисква от него. Същото търся и при по-големите участници. Всички се стремим към идеала. От значение за мен е както балетната линия, така и позициите на краката и ръцете. Мога да направя компромис с някой технически елемент, но не бих направила, ако забележа, че балетистът няма сценично присъствие, не умее да ни разкаже танца. Една балерина не е само техника и красива линия. Тя трябва да може да вълнува публиката. В па-дьо-дьо (от фр. pas-de-deux – танц по двойки) партньорите трябва да общуват не само с техника, но и с излъчване – диалогът трябва да го предадат на публиката и тя да успее да го разбере. Това е нашето изкуство – сценично присъствие, душевност и емоционалност. Дълбочината не е само в техниката на изпълнението.

Конкурсът има паричен награден фонд, който е два пъти по-голям в сравнение с миналогодишния. Имате и множество допълнителни отличия като гастроли, договори, обучения и участия в конкурси. Според Вас кои от тях бихте определили като по-ценни?

- Според мен всяка награда е важна. Имам удоволствие на галаконцерта да връча два награди. Първата е гастрол в Софийската опера и балет. Това е страхотен шанс за някои от участниците да имат възможността да изиграят цял спектакъл на голямата сцена. Втората награда на Софийската опера и балет е едногодишен договор, което също е страхотна възможност, тъй като има глад за работа с артисти и се търсят добри места за реализация. Имам трудна задача, защото искам да направя най-добрият избор. Смея да твърдя, че балетът не е състезание, а изкуство. Работата е важна в този конкурс. За мен наградите не са толкова ценно, колкото натрупаните знания и опит. Особено важно е за децата, защото калява техния състезателен дух и психика. Те са много различни – някои със страхотна техника, други с отлична линия. Трудно е да се пишат оценки на балет, но се забелязват качествените деца и тези, които имат перспектива за развитие.

Към първа страница Новини
Бъдете информани с нашите
тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6:
Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч. От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Теодора Сърбинска показа свои акварели, скулптури и фотографии в изложбата „Писма до себе си“
Изложбата „Съхранение“ на Надежда Олег Ляхова се удължава
Арнолд Шварценегер стана доктор хонорис кауза в Берлин
Скъпоценни камъни, минерали и фосили
Цветана Манева е носителят на специалната награда на София за изключителни постижения в областта на културата
Още от рубриката
ВРЕМЕ ЗА ЧЕТЕНЕ
   
Време за четене - месец Септември
Препоръчани заглавия
ОЩЕ НОВИНИ
Творчески отражения
130 музиканти представят Голямата меса на Брукнер
Калейдоскоп
Теодора Сърбинска показа свои акварели, скулптури и фотографии в изложбата „Писма до себе си“
Под прожектора
В „Медея“ зрителите ще бъдат на сцената, докато актьорите играят сред тях
Още новини
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни.
Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.

NRD2 Култура © 2024 Всички права запазени. Програма на NRD. Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни. Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.


NRD2 Култура © 2024 Всички права запазени.
Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.